IATF 16949:2016 SI 5 & MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER DOKUMENTÁCIÓJA

Mai bejegyzésünkben folytatjuk az IATF 16949 hivatalos értelmezéseihez kapcsolódó sorozatunkat, ezúttal az SI 5-tel, ami a minőségirányítási rendszer dokumentációjához kapcsolódóan tartalmaz egy kisebb pontosítást.

És ahogy korábban is tettük, a mostani cikkünkben is a módosított szakaszhoz kapcsolódva beszéljünk az adott szabványcikkelyről illetve egész pontosan arról, hogy milyen audit eltérések jellemzőek a témában. A 7.5.1.1. szerint a szervezetnek dokumentálnia kell a minőségirányítási rendszerét, mely magában foglal egy minőségirányítási kézikönyvet. Illetve a 7.5.1 szerinti dokumentált információkkal kell rendelkeznie.

Sajnos, tipikus eltérés, hogy a munkatársak nincsenek tisztában azzal, hogy a minőségirányítási rendszer dokumentumait hol találják meg („valahol a számítógépen”), ez különösen problémás abban az esetben, ha az auditor épp a folyamatgazdákat kérdezi a témában.

Kik azok a folyamatgazdák? Az autóipari szabvány szerint:

5.1.1.3 Folyamatfelelősök (folyamatgazdák)

A felső vezetésnek ki kell jelölnie a folyamatfelelősöket, akik a szervezet folyamataiért és a kapcsolódó kimenetekért felelnek. A folyamatfelelősöknek kompetensnek kell lenniük és ismerniük kell a feladataikat.

Vagyis, ha kompetensek a feladataik elvégzésében, akkor tisztában kell azzal lenniük, hogy hol férhetnek hozzá a saját folyamatuk meghatározó dokumentumaihoz …meg nyilván beleszólásuk kellene legyen abba, hogy ezeknek a dokumentumoknak mi a tartalma, akkor is, ha adott esetben fizikailag nem ő gépeli be a dokumentumot és adja ki.

Ám ez a folyamatgazdai rendszer úgy tűnik, hogy az elmúlt 2+ évben nem égett még be a tudatba. Továbbra is egyszerűen a minőségügyi vezetőre, esetleg rendszermérnökre mutogatnak, tőlük várják a választ azokra a kérdésekre is, amelyeket az auditor – nagyon helyesen, a szabályokat követve – a folyamatgazdáknak tesz fel.  Tipikusan ilyen kérdés szokott lenni, hogy milyen mutatószámokkal (KPI) méri a folyamatgazda a folyamatának az eredményességét.  Volt rá példa, hogy a folyamatgazda semmilyen KPI-t nem vezetett a folyamatáról, hanem azokat a minőségügyi vezető vagy rendszermérnök csinálta egyedül, annak érdekében, hogy a szabványnak megfeleljenek. Ez pedig azt jelenti, hogy az ilyen teljesítménymutatók, csak dísznek vannak, valódi hozzáadott értékük nincs, és nem felelnek meg a szabvány azon szándékának, hogy a munkavégzést segítsék.

Ennek a hátterében egyrészt az IATF szabvány és a szervezet saját dokumentációjának felületes ismerete van illetve az is, hogy a folyamatgazdák nem fordítottak megfelelő időt arra, hogy vagy elolvassák/tanulmányozzák az IATF rájuk vonatkozó követelményeit vagy beiratkozzanak egy szabványismereti képzésre.

Emellett azt tapasztalják a harmadik feles auditorok, hogy a szervezet dolgozóinak IATF szabványismerete felületes. Nyilván, nem az a cél, hogy mindenki fejből fújja az ISO 9001 és az IATF 16949 követelményeket, de a rendszer kiépítésénél és a folyamatok felülvizsgálata közben a szabványelőírásokat át kell olvasni, ha valaki ezt megteszi, akkor legalább annyi megmarad a memóriájában, hogy mit és hol kell keresnie. Ezt egyébként nagy mértékben tudják segíteni az olyan mátrix jellegű táblázatok, amelyek a szervezet folyamatait, dokumentumait és a szabványkövetelményeket összekapcsolják.

IATF 16949:2016 SI 5

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

irányítás (management):

Összehangolt tevékenységek egy szervezet vezetésére és felügyeletére.

minőségirányítás (quality management):

Irányítás tekintettel a minőségre.

minőségirányítási kézikönyv (quality manual):

Előírás egy szervezet  minőségi irányítási rendszerére.

vevőspecifikus követelmények (CSR – customer specific requirements):

Az IATF 16949 szabványhoz adott bekezdéséhez kapcsolódó követelmények értelmezése vagy kiegészítése.

Dokumentált folyamat (documented process)

Összefüggő vagy egymással kölcsönhatásba lépő tevékenységek dokumentált halmaza, amelyek bemeneteket használnak a kívánt eredmény elérésére.

IRODALOMJEGYZÉK

IATF 16949:2016 Quality management system requirements for automotive production and relevant service parts organisations

MSZ EN ISO 9000:2015 Minőségirányítási rendszerek. Alapok és szótár

https://www.iatfglobaloversight.org/